ثبت فاکتور خرید و فروش

Estimated reading: 1 minute 2204 views

ابتدا از صفحه اول وارد بخش امور تجاری شوید و مطابق تصویر از یک روش گزینه فاکتور خرید یا فاکتور فروش را انتخاب کنید.

برروی فاکتور خرید یا فروش کلیک کنید تا صفحه ایجاد فاکتور مربوطه نمایان شود.

kharid

در صفحه فاکتور جدید شما باید موارد زیر را به ترتیب مشخص کنید:

۱) در این بخش شما می توانید با زدن روی تاریخ، ساعت، شماره فاکتور و نوع فاکتور،  هر کدام را ویرایش کنید.

۲) در صورتی که فاکتور ایجاد شده «فاکتور خرید» باشد، خریدار به صورت خودکار پر می شود، اما اگر «فاکتور فروش» باشد، شما باید از قسمت خریدار طرفحساب خود را انتخاب کنید.

۳) در صورتی که فاکتور ایجاد شده «فاکتور فروش» باشد، فروشنده به صورت خودکار پر می شود، اما اگر «فاکتور خرید» باشد، شما باید از قسمت فروشنده طرفحساب خود را انتخاب کنید.

نکته: اگر هنوز هیچ طرف حسابی تعریف نکرده اید، باید با کلیک برروی دکمه ذره بین وارد بخش طرف حسابها شده و طبق آموزش تعریف طرف حساب، طرف حساب خود را در حسابداری موج تعریف نمایید. در درفعات بعد با ورود چند حرف از اسم طرف حسابتان می توانید همینجا آن طرف حساب را انتخاب نمایید.

۴) دریافتی ها و یا پرداختی های (بسته به نوع فاکتور) مربوط به هر فاکتور باید درون همان فاکتور ثبت شود. برای اینکار برروی دکمه “دریافتی های نقد و چک” کلیک نمایید تا به صفحه ثبت دریافتی ها منتقل شوید.
ابتدا یک دریافتی یا پرداختی جدید با قیمت “مانده فاکتور” نمایش داده میشود که در صورت دلخواه می توانید نوع “چک” یا “نقد” (“کارت به کارت” و “واریز به حساب” در برنامه جزء “نقد” به حساب می آید) بودن آن را مشخص و ثبت کنید. (توضیحات بیشتر در مورد ثبت چک در بخش “آموزش ثبت دریافتی / پرداختی (چک، نقد)” می باشد.)

trakonesh1

۵) جهت درج توضیحات بیشتر در فاکتور از این بخش استفاده کنید.

۶) اگر قصد دارید در فاکتورهای خود امضا خریدار و فروشنده قرار داشته باشد، باید امضا خودتان را از بخش تنظیمات برنامه وارد کنید و امضا خریدار را با انتخاب گزینه مداد در همین بخش از مشتری دریافت کنید.

۷)این گزینه برای انتخاب محصول به صورت خودکار از طریق بارکدخوان می باشد.

۸) نوبت به افزودن اقلام به فاکتور هست، برای اینکار باید برروی یکی از دو دایره پایین وسط صفحه کلیک نمایید. دایره سمت چپ برای انتخاب دستی محصول از لیست محصولاتتان و دایره سمت راست برای انتخاب محصول به صورت خودکار از طریق بارکدخوان می باشد. برروی دایره سمت چپ کلیک می کنیم:

۱-۷) در صورتی که کالایی مرجوعی باشد می توانید تیک “کالای مرجوعی” را فعال نمایید تا در فاکتور برروی آن محصول خط کشیده شود و به موجودی انبارتان برگردد.

۲-۷) در این قسمت می توانید با وارد کردن چند حرف از لیست محصولاتی که قبلا تعریف کرده اید، محصولی را انتخاب نمایید یا با غیرفعال کردن تیک گزینه “انتخاب از کالاها و خدمات تعریف شده” یک قلم که نمیخواهید به لیست محصولاتتان اضافه شود را به فاکتور اضافه نمایید.
در صورتیکه هنوز کالا یا خدمتی تعریف نکرده اید، با کلیک برروی دکمه آبی رنگ بالا سمت راست برنامه به صفحه تعریف محصول/خدمت جدید هدایت می شوید، در آنجا می توانید طبق آموزش تعریف کالا/خدمات، محصول خود را تعریف نمایید.

۳-۷) از این قسمت میتوانید قیمت محصول را انتخاب و یا وارد کنید.

۴-۷) از این قسمت میتوانید تعداد محصول را وارد کنید.

۵-۷) از این قسمت میتوانید تعداد محصول را وارد کنید.

۶-۷)در صورتی که قصد دارید برای محصول تخفیف اعمال کنید یا مبلغ محصول با احتساب تخفیف را وارد کنید و یا روی علامت درصد کلیک کرده و به درصد وارد کنید تا به صورت خودکار مقدار تخفیف محاسبه شود.

۷-۷) در این بخش به به صورت خودکار برحسب واحد محصول پر می شود.

۸-۷) با برداشتن تیک “مقدار در موجودی کالا اعمال شود؟” مقدار ثبت شده برای محصول در موجودی اصلی محصول تاثیری نمی گذارد.

نکته: در صورتیکه کالا شما خراب شده شده باشد مثلا تاریخ انقضای آن گذشته باشد و خریدار به شما برگرداند، تیک “مقدار در موجودی کالا اعمال شود؟” را غیرفعال و تیک “کالای مرجوعی” را فعال نمایید. تا هم از حساب مشتری شما کم شود و هم به انبار چیزی اضافه نشود.

۹) با کلیک برروی آیکون چاپ و اشتراک می توانید فاکتور را در خروجی های مختلف برای کاربرانتان ارسال نمایید.

share

* Rongta و Bixolon، فیش پرینترهای حرارتی همراه بلوتوثی می باشند که میتواند فاکتورها را در عرض های کوچک نظیر ۵۸ میلی متر چاپ نمایند.

* در صورتیکه می خواهید بدهی گذشته کاربر نیز ارسال شود، تیک “مجموع بد/بس در فاکتور زده شود؟” را فعال بگذارید.

* در صفحه فاکتور با زدن کلید عقب می توانید فاکتور را ذخیره کنید و از فاکتور خارج شوید.
نکته
* در صورتیکه تیک “همیشه ذخیره شود” را فعال نمایید، از این به بعد به صورت خودکار هنگام خروج، فاکتور ذخیره شده و این پنجره ظاهر نمی شود.
می توانید مجددا از طریق بخش تنظیمات این گزینه را غیرفعال نمایید.

نظر بدهید