تعریف کالاها وخدمات

Estimated reading: 1 minute 297 views

قبل از ثبت فاکتور نیازهست که کالاها و خدماتتون رو داخل برنامه تعریف کنید. برای این کار در بخش امور تجاری، برروی کالا/خدمات کلیک کنید.

در صفحه باز شده به صورت پیشفرض هیچ محصولی وجود ندارد و صرفا یک دسته بندی خالی به اسم «کالاهای تعریف شده» وجود دارد.

 

برای مدیریت بهتر کالاها و خدمات می توانید دسته های مختلفی را با کلیک برروی تصویر دایره بنفش رنگ در بالا سمت چپ صفحه کلیک نمایید.

یک پنجره برای شما باز می شود در سمت راست می توانید یک نماد با رنگ دلخواه برای دسته انتخاب نمایید و در سمت چپ نیز نام دسته را وارد نمایید.

kala3

بعد از تعریف دسته ها، برای تعریف کالاها و خدمات خود، برروی دایره آبی رنگ در بالا سمت چپ صفحه کلیک نمایید:

در صفحه باز شده ابتدا لازم است مشخص کنید که می خواهید یک کالا تعریف کنید یا یک خدمت.
خدمات مثل تعمیرات، نصب و راه اندازی، تدریس، نظافت و … می باشد که فاقد موجودی می باشند.

۱) در صورتی که میخواهید برای  کالا یا خدمت خودت تصویر قرار دهید از این قسمت «بعلاوه» را زده و تصویر را بارگذاری کنید.

۲) در این قسمت نام کالا را وارد کنید.(الزامی)

۳) در این کادر باید گروهی برای کالا/خدمت خود از لیست مشخص نمایید، در صورتیکه گروه جدیدی می خواهید تعریف کنید برروی دایره بنفش رنگ سمت چپ کلیک نمایید.

۴) واحد اصلی را انتخاب نموده (اگر واحد دلخواه شما در لیست نبود می توانید برروی دایره بنفش رنگ سمت چپ کلیک کرده و آن را تعریف نمایید)، و در صورتیکه واحد فرعی دارید، تیک واحد فرعی را فعال کنید.

واحد فرعی، واحد بزرگتر است برای مثال اگر ما اگر بخواهیم نوشابه را تعریف کنیم، واحد اصلی ما عدد است یعنی طرف حسابهای ما ۲ عدد، ۳ عدد یا هر تعداد دیگری از ما نوشابه خرید می کنند. اما گاهی هم ممکن است یک طرف حساب از ما ده جعبه نوشابه خرید کند که هر جعبه شامل ۲۴ عدد نوشابه است. در اینجا واحد فرعی ما می شود جعبه و در فیلد ؛هر یک جعبه برابر است با چند عدد ، ۲۴ را وارد می کنیم.

unit

۵) این کادر مربوط به قیمت فروش کالا است، می توانید با کلیک برروی دایره سبز رنگ در سمت چپ قیمت، تا ۵ قیمت مختلف برای فروش تعریف نمایید و برای هرکدام نیز تخفیف پیشفرض جداگانه ای در نظر بگیرید.

برای مثال ممکن است شما به مشتریان گذری که از مغازه شما خرید می کنن محصول خود را ۲۰۰۰ تومان بفروشید و به مشتریان وفادار خود همان محصول را ۱۸۰۰ تومان بفروشید. که در اینجا می توانید دو قیمت برای محصول خود تعریف نمایید.
در صورتیکه به یک محصول خود تخفیفی داده اید که می خواهید برای همه فاکتورها که ثبت می کنید، ثبت شود می توانید آن مقدار را در تخفیف پیشفرض وارد نمایید. این مورد اختیاری است.

۶) همچنین در این کادر می توانید قیمت های خرید محصول را وارد کنید.

ورود قیمت خرید در این قسمت اختیاری است اما در محاسبه سود کوتاه مدت در گزارشات سود موثر می باشد.(برای توضیحات بیشتر به بخش گزارشات مراجعه کنید.)

۷) در این کادر موجودی اولیه محصول را وارد می کنید، این قسمت برای خدمات وجود ندارد.

 برای مثال شما الان که قرار است کار با حسابداری موج را شروع کنید ۵ عدد (واحد اصلی) از محصول خود را موجود دارید،این مقدار را اینجا وارد می کنید تا از این به بعد موجودی محصول با ثبت فاکتورها به صورت صحیح محاسبه شود.

(نکته: با ثبت فاکتور، موجودی اولیه تغییر نمی کند و موجودی فعلی محصول از بخش گزارشات یا بخش کالا/خدمات مشخص است.)

۸) در قسمت حداقل موجودی، شما می توانید مشخص کنید که هنگامی که در حال ثبت فاکتور فروش هستید در صورتیکه این محصول را بفروش برسانید و مقدار آن کمتر از مقدار مشخص شده در اینجا بشود، برنامه به شما هشدار بدهد تا نسبت به افزایش موجودی خود اقدام نمایید.

۹) برای سرعت بیشتر در ثبت فاکتور و جستجوی محصولات می توانید برای آنها کد محصول و بارکد محصول تعریف نمایید.

۱۰) همچنین در صورتی که محصولات شما دارای بارکد هستند، در این قسمت وارد کنید.

۱۱) در پایان هم می توانید یک توضیح دلخواه برای کالا/خدمت خود وارد نمایید.

نظر بدهید